torsdag 26 januari 2012

Trafikkunskap

Vad finns det för regler när jag är gång- eller cykeltrafikant? Jodå det finns en hel del att hålla koll på! Vi har sett filmer om trafikregler för oss som går i trafiken och cyklar i trafiken. Reflexens betydelse - vad händer om jag inte skyddar mig med reflexer....

Som bilist blir du chanlös och kan omöjligt se en gångtrafikant utan reflexer i mörker. Vi har läst artiklar på insändarsidan i Säffletidningen där det varit en liten debatt kring reflexer som inte används tillräckligt hos gångtrafikanter i Säffle! Vems blir ansvaret vid en ev olycka?

Cykeltrafikanten har mycket regler att ta hänsyn till - flera trafikmärken att ha kunskap om och hjälmens betydelse vid cykelturen...



Och framförallt vår miljö mår bättre av att vi tar cykeln instället för bilen! Det är dessutom smidigare att ta sig fram i trafiken - kan rent av gå fortare än att ta bilen....




Nästa gång ska vi sätta ihop ett bild och textcollage kring regler, trafikmärken och hur jag ska uppföra mig som gång- och cykeltrafikant!!
Vi har tittat på vad en körtkortbok kostar med CD-skivan och även körkortsportalen - där jag ansöker om körkortstillstånd osv.

Vi ses nästa vecka!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar