onsdag 25 januari 2012

Arbetslivkunskap

Denna kurs är väldigt intressant och tiden bara "springer" iväg. Diskussioner och resonemang kring vad ett arbete är ledde fram till detta:

  • ATT KUNNA ANVÄNDA SIG AV SIG SJÄLV OCH DET JAG ÄR BRA PÅ!
  • TJÄNA PENGAR
  • JAG ÄR MITT ARBETE (IDENTITET)  
  • VÅGA PROVA SINA GRÄNSER
  • KÄNNA GLÄDJE ELLER TRIST
  • GEMENSKAP      
  • KUNNA GE OCH TA KRITIK     
  • BYGGA SJÄLVFÖRTROENDE
  • STIMULANS FÖR HJÄRNAN
  • UTVECKLAS
Det här är början på vad vi tycker ÄR ETT ARBETE - något vi kommer fylla på med fler punkter under tiden vi arbetar med kursen.
      


Vi fortsatte med att titta vidare på serien om DRÖMJOBB - där flera personer med olika bakgrund går en jobbcoachingkurs - där de ska försöka hitta sig själv och vad de vill arbeta med. De gör olika övningar som vi bestämt att vi ska testa - mycket bra serie som vi vill rekommendera!
Det är inte lätt att hitta - vad jag vill arbeta med - och det är viktigt för att hitta vägen till mitt drömjobb!
Det kan ju också vara så att jag har ett arbete men är trött på arbetets innhåll....



Vi diskuterade kring många olika punkter som kursen kommer att innehålla - hela våren och kursupplägget har vi nu gått igenom!
Många studiebesök kommer det att bli och allt kommer att fotograferas och beskrivas på olika sätt samt betygssättas. Vi ska skriva artiklar om våra studiebesök och upplevelser som sedan ska sättas in i en tidning som Sfi (gruppen som läser svenska för invandrare) håller på att bygga upp! Intressant och kul!!! Så häng kvar här på vår blogg - vi ska dela med oss här också!!!

Vi ses nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar